1. AGAMA ISLAM.
Masjid adalah tempat beribadah bagi masyrakat Islam. |
- Ajaran Islam.
ajaran Islam yang juga dikenali sebagai hadis. Islam mewajibkan pengikutnya percaya kepada Allah, semua rasul, kitab suci yang telah diturunkan oleh Allah, malaikat, hari kiamat, qada dan qadar. Dalam hadis juga terkandung Sirah yang mengandungi sejarah hidup Baginda. Melalui hadis seorang Muslim dapat mencontohi bagaimana cara Nabi Muhammad SAW beribadah dan menjalani kehidupan seharian.
Sumber ketiga ialah ijtihad, ijmak, qiyas, syura dan sebagainya yang diinstitusikan juga sebagai respons ulama terhadap perubahan dan kemajuan dalam kehidupan harian. Institusi tersebut mampu memberikan penjelasan berdasarkan prinsip syariah kepada umat yang memerlukannya. Sebagai contoh prinsip yang perlu diguna pakai dalam perdagangan saham yang belum wujud pada zaman awal Islam.
Islam ialah suatu peraturan hidup dan agama praktikal berkaitan dengan kehidupan dunia dan akhirat. Bagi Islam, Allah telah menentukan jalan yang perlu dilalui sebagai panduan kepada manusia dalam bentuk Syariah. Syariah adalah prinsip Islam yang tertinggi, mengatur kehidupan harian Muslimin yang meliputi segala aspek kehidupan manusia daripada urusan ibadat sampai kepada urusan ekonomi, pemerintahan dan kemasyarakatan. Nabi Muhammad SAW ialah rasul yang terakhir dalam rangkaian pesuruh Allah. Peristiwa sejarah yang terdapat dalam al-Quran merupakan kisah yang benar berlaku.
- Islam Agama Sejagat.
Islam membuka laluan kepada kesatuan seluruh bangsa. Setiap manusia tanpa mengira bangsa dan keturunan adalah setaraf di sisi Tuhan.
Prinsip-prinsip keadilan harus ditegakkan dan dilaksanakan merentasi perbezaan agama.Tidak ada perbezaan antara mereka kecuali takwa. Tegasnya, tidak ada perbezaan antara mereka kecuali dari segi bakti dan kebersihan hati. Hal ini merupakan suatu landasan yang baik untuk menghasilkan kehidupan yang harmoni dan secara tidak langsung akan menghapuskan perasaan kesukuan dan perkauman.
- Ciri-ciri utama islam.
Islam mementingkan hasil kerja dan pendapatan suci dan halal. Sebarang pendapatan yang diperoleh haruslah secara halal adalah suci dan mendatangkan berkat. Islam memandang suci sebarang pekerjaan yang halal walaupun berstatus rendah. Islam mengajar majikan berlaku adil dan mengelakkan daripada melakukan pemerasan ke atas pekerjanya. Begitu juga pekerja diajar agar berlaku amanah kepada majikan.
Dalam bidang politik, Islam menekankan dasar musyawarah, keadilan dan pemilihan pemimpin secara adil tanpa membezakan manusia berdasarkan kelas, keturunan, bangsa, agama atau warna kulit. Tegasnya, Islam menghormati hak asasi setiap manusia. Selain itu, Islam juga menggalakkan rakyatnya supaya berani menegur pemerintah. Hal ini sesuai dengan ajaran Islam yang menghormati kebebasan berfikir selagi tidak memerangi ketuhanan dan merosak kesejahteraan awam. Pencerobohan hak orang lain dan pencabulan perjanjian adalah perbuatan yang tidak diterima dalam Islam.
Dari segi sosial, Islam memperjuangkan dasar kehormatan diri manusia. Tidak ada perhambaan dan pemujaan melainkan perhambaan dan pemujaan pada Allah semata-mata. Islam juga menegakkan dasar kebersihan diri manusia. Seluruh manusia dilahirkan dalam keadaan
bersih dan suci. Mereka bertanggungjawab atas setiap tindak-tanduk yang dilakukan dan tidak menanggung dosa orang lain. Islam menetapkan dasar bahawa setiap anggota masyarakat bertanggungjawab atas segala keburukan yang berlaku dalam masyarakatnya. Dengan ini, bermakna setiap orang tidak boleh bersikap berkecuali dalam menyelesaikan masalah dalam masyarakat.
Dengan dasar ini Islam menggalakkan setiap orang mempertahankan kebersihan jiwanya dan menjauhi dosa serta berusaha untuk mencapai kebaikan bagi diri dan masyarakat. Dasar ini dapat membentuk cara berfikir masyarakat supaya bertindak tegas dalam hal-hal yang bertentangan dengan kepentingan masyarakat dan memberi sumbangan serta kerjasama dalam sebarang aktiviti kebajikan masyarakat. Amalan ini dapat membantu melicinkan pelaksanaan peraturan dan undang- undang negara. Dari segi keluarga, Islam mengajar supaya menghormati kedua-dua ibu bapa, memberi kasih sayang yang sama pada anak-anak, berlaku adil terhadap isteri, menjalin hubungan yang baik dengan kaum keluarga dan jiran tetangga.
Prinsip kebebasan beragama juga diraikan dan diperuntukkan tempat yang wajar dalam Islam. Penganut pelbagai agama bebas mengamalkan agama pegangan masing-masing dengan aman tanpa merasa takut dan terancam. Berasaskan prinsip ini, rumah-rumah ibadat dibenarkan untuk didirikan. Islam menganggap semua agama berhak untuk diamalkan oleh penganut masing-masing.
Dari segi ilmu pengetahuan, Islam menggalakkan perkembangan ilmu dan menganjurkan supaya menjalankan kajian serta penyelidikan terhadap rahsia-rahsia alam. Islam mewajibkan setiap orang sama ada lelaki ataupun perempuan menuntut ilmu. Penekanan diberikan dalam al-Quran yang menyeru agar manusia menyelidik dan berfikir tentang kejadian-kejadian alam. Kemajuan ilmu pengetahuan dalam Islam adalah untuk kebajikan manusia dan masyarakat.
Ciri-ciri yang ada dalam Islam seperti yang dinyatakan adalah sangat berguna untuk menjaga kebajikan manusia sejagat. Namun, untuk melaksanakan peraturan-peraturan yang ditetapkan, Islam menganjurkan supaya ia dibuat dengan niat yang jujur atas dasar bertanggungjawab secara langsung pada Allah. Tegasnya, setiap perbuatan yang dilakukan akan dinilai dari segi kejujuran niat. Kejujuran dan amanah dalam menunaikan tanggungjawab sama ada terhadap individu atau masyarakat
mampu memberi impak dalam kehidupan manusia.
Contoh perayaan orang islam iaitu Hari Raya Aidilfitri. |
- Perayaan agama islam.
Sementara Hari Raya Aidiladha juga dikenali sebagai Hari Raya Korban atau Hari Raya Haji pula jatuh pada 10 Zulhijah, iaitu ketika sebahagian penganut Islam sedang menunaikan haji di Mekah. Pada hari itulah mereka disunatkan berkorban, iaitu dengan menyembelihkan unta, lembu, kerbau, kambing atau biri-biri untuk disedekahkan kepada golongan fakir dan miskin. Pada hari tersebut juga orang Islam menunaikan solat sunat Hari Raya Korban.
2. AGAMA BUDDHA.
Wihara adalah tempat beribadat bagi masyarakat Buddha. |
asal usul agama Buddha.
- Asal usul agama Buddha.
zuhud serta bercita-cita untuk sampai ke peringkat mengetahui rahsia
alam.
Dia meninggalkan segala kemewahan dan berpuas hati dengan pakaian yang koyak-rabak atau daun pokok untuk menutupi badannya. Dia berbaring di tempat-tempat berduri dan berbatu, tidak menjamah makanan dan minuman. Kadang-kadang dia makan hanya sebiji nasi sehari. Akhirnya, dia berteduh di bawah sepohon pokok di dalam hutan Urvela, iaitu tempat dia mendapat petunjuk. Kemudiannya dia diberi gelaran Buddha, seorang arif yang bercahaya atau Gautama yang bermaksud pendeta.
Kebanyakan sarjana menafikan Buddha sebagai pelopor agama kerana dia tidak mengikrarkan akidah atau mengasaskan apa-apa mazhab falsafah. Dia tidak menyeru pengikutnya menganut agama seperti agama-agama lain. Buddha mengasaskan seruannya kepada cara untuk mendapatkan pengalaman rohani yang tidak dapat diterangkan dengan kata-kata. Seruannya ialah cerita tentang pengalamannya dan tentang jalan yang diikutinya. Baginya, kebenaran itu tidak dapat diketahui dengan pendapat atau teori, tetapi dengan melalui jalan yang menuju kepada kebenaran tersebut.
Buddha mengetepikan perbincangan tentang ketuhanan. Dia mengelakkan perkara yang berhubung dengan perbahasan ketuhanan dan metafizik kerana dia berpendapat bahawa manusia bergantung kepada diri sendiri bukannya Tuhan. Malah, dalam salah sebuah pidatonya, dia mengejek orang yang mengakui kewujudan Tuhan. Lantas itu, golongan Brahman pada zamannya telah mendakwa beliau sebagai seorang ateis.
Oleh sebab Buddha tidak menyentuh tentang keimanan kepada Tuhan sedangkan desakan jiwa pengikutnya ke arah itu adalah kuat sehingga pengikut Buddha selepasnya telah memikirkan tentang Tuhan. Malah, ada yang menganggap Buddha bukanlah manusia semata- mata, tetapi roh Tuhan telah meresap ke dalamnya. Mengikut penganut Buddha, peribadinya ialah ketuhanan dan kemanusiaan kerana peribadi ketuhanan masuk meresap ke dalam peribadi kemanusiaan. Penganutnya berpendapat Buddha tidak bercakap tentang Tuhan kerana dia sendiri adalah Tuhan.
Antara ajaran moral Buddha yang terpenting adalah menghormati kehidupan, sama ada manusia, tumbuhan ataupun haiwan. Pengikut
Buddha tidak boleh membunuh atau menyembelih binatang untuk dimakan kerana binatang dianggap sebagai saudara mereka. Malah, mereka tidak boleh memandang binatang sebagai kejadian yang lebih rendah daripada mereka. Ketenangan rohani dan kasih sayang terhadap semua yang bernyawa itu yang diajarkan oleh Buddha. Antara prinsip yang terpenting diseru oleh Buddha ialah pembasmian kasta. Di Malaysia, bukan semua etnik Cina menganut agama Buddha kerana sebahagian daripada mereka juga berpegang kepada ajaran Taoisme, Konfusianisme, Kristian dan Islam. Malah, terdapat dalam kalangan mereka yang mengamalkan dua atau lebih ajaran Konfusianisme, Buddha dan Taoisme dalam masa yang sama.
Contoh upacara keagamaan masyarakat Buddha. |
- Upacara Keagamaan.
Wesak merupakan antara perayaan penting yang disambut oleh penganut agama Buddha. Perayaan ini biasanya jatuh pada bulan Mei setiap tahun. Perayaan Wesak disambut bersempena dengan memperingati kelahiran, kemunculan dan pencapaian Gautama Buddha ke nirvana (syurga). Penganut Buddha akan berhimpun di tokong bagi menjalankan upacara meditasi.
3. AGAMA HINDU.
Pura adalah tempat beribadat bagi masyarkat Hindu. |
pendeta Hindu yang dipercayai mempunyai unsur ketuhanan. Sehingga sekarang tidak diketahui siapakah pengasas agama ini.
Agama ini merupakan agama yang berevolusi daripada ajaran Veda yang muncul sebelum penaklukan bangsa Arya ke atas India. Sejarah menerangkan isi kandungan agama ini meliputi pelbagai kepercayaan yang membawanya turun hingga kepada penyembahan batu dan pokok- pokok dan membawanya naik kepada perkara-perkara falsafah yang abstrak dan halus. Terdapat beratus-ratus malah beribu-ribu buah kitab suci Hindu. Walau bagaimanapun, pada umumnya kitab suci mereka yang terbesar adalah terdiri daripada Veda, Undang-Undang Manu, Mahabharata, Gita, Yoga Vasishtha dan Ramayana.
Contoh Kitab Veda yang digunakan oleh masyarakat hindu. |
- Kitab Veda.
Penganut Hindu mempercayai banyak tuhan. Bagi mereka setiap kekuatan alam semula jadi sama ada mendatangkan faedah atau membahayakan adalah tuhan yang diharapkan pertolongan oleh mereka. Pada masa ditimpa kesusahan, penganut Hindu menyeru tuhan-tuhan ini supaya memberkati keturunan, harta benda serta menolong mereka untuk menentang musuh. Sebenarnya, penyembahan kepada kekuatan tabii ini tidak dijalankan secara sekali gus tetapi berperingkat-peringkat. Pada mulanya, bentuk-bentuk alam yang indah dan menarik perhatian menimbulkan kesedaran beragama pada mereka. Mereka kagum pada bentuk-bentuk ini dan terus menikmatinya. Selepas mereka bersyukur dan senang dengannya, mereka memuji-muji, kemudian menyangka bahawa bentuk-bentuk ini mempunyai roh.
Roh-roh ini dianggap mempunyai kekuatan yang tersembunyi di sebalik bentuk yang kelihatan lalu mendekatinya melalui perbuatan ibadat. Mereka menghadiahkan korban-korban dan menganggapnya sebagai tuhan-tuhan yang diseru ketika ada hajat. Oleh sebab itulah bilangan tuhan bertambah banyak dalam kalangan mereka. Apabila mereka menyembah salah satu daripada tuhan mereka, upacara korban akan dilakukan.
- Memerintah dan diperintah
Dalam agama Hindu, terdapat sistem kasta yang terbahagi kepada empat golongan, iaitu Brahman, Kshatriya, Vaishya dan Shudra. Golongan ini memuja lembu dan tunduk kepada peraturan kasta. Dalam Peraturan Manu, diterangkan tugas tiap-tiap golongan ini iaitu Brahman menjadi ketua agama, Kshatriya menjadi perajurit, Vaishya pula bertani dan berniaga dan Shudra memberi khidmat pada ketiga-tiga golongan yang dianggap mulia. Seseorang Brahmin menerima penghormatan daripada semua tuhan disebabkan keturunannya. Dia berhak memiliki harta benda Shudra. Seorang Brahmin tidak dikotori dosa sekalipun dia membunuh ketiga-tiga golongan itu. Raja pula diangkat daripada golongan Kshatriya. Raja mesti dihormati walaupun masih kanak-kanak kerana dipercayai bahawa sifat ketuhanan itu meresap dalam bentuk Raja yang berupa manusia. Shudra pula tidak boleh mengumpulkan harta melebihi golongan Brahmin. Perbuatan ini dipercayai dapat menyakiti golongan Brahman akibat kekotorannya.
Kesan kehadiran awal agama Hindu di Malaysia dapat dibuktikan dengan penemuan kesan binaan Hindu lama di Lembah Bujang, Kedah. Kesan ini merujuk kepada pengaruh agama Hindu sejak kurun ke-7
Masihi. Agama Hindu telah meninggalkan kesan kepada masyarakat Melayu di Malaysia. Senkritisme agama dapat dilihat dengan jelas dalam adat resam masyarakat Melayu seperti dalam upacara perkahwinan, membabitkan persandingan, pemakaian inai dan upacara menepung tawar.
Institusi agama dan pusat ibadat agama Hindu yang terkenal di Malaysia ialah Kuil Murugan di Batu Caves. Kuil itu merupakan pusat ibadat yang paling besar dan terkenal bagi penganut Hindu di Malaysia. Di hadapan pintu masuk kuil itu terdapat patung Tuhan Murugan yang besar. Ritual keagamaan di kuil diketuai oleh ketua agama yang dikenali sebagai Sami.
Tanda warna yang dipakai pada dahi penganut Hindu ialah pottu yang terdiri daripada pelbagai warna. Pottu dipakai secara berbeza oleh lelaki dan wanita yang belum berkahwin dan wanita yang sudah berkahwin. Sementara susu dan bunga juga merupakan simbol suci yang banyak digunakan dalam upacara penyembahan dewa bagi agama Hindu. Oleh itu, kebanyakan kawasan di sekitar kuil terdapat penjual bunga yang menyediakan kemudahan kepada penganut Hindu untuk bersembahyang. Ganga Snanam ialah upacara mandi minyak apabila sejenis minyak disapukan ke seluruh badan pada awal pagi pada Hari Deepavali. Upacara ini dipercayai dapat menghapuskan dosa penganutnya.
Penganut Hindu meraikan Deepavali yang biasanya disambut pada akhir Oktober atau awal November setiap tahun. Deepavali merupakan perayaan utama penganut Hindu di Malaysia. Perayaan ini bertemakan penghapusan kejahilan daripada seseorang penganutnya sesuai dengan maknanya, iaitu deretan lampu. Satu lagi perayaan Hindu ialah Thaipusam apabila penganutnya menunaikan pelbagai nazar kepada Dewa Murugan.
4. AGAMA KRISTIAN.
Gereja adalah tempat beribadat bagi masyarakat Kristian. |
Agama Kristian mengajar bahawa tuhan menurunkan anaknya, Jesus ke dunia sebagai hamba pilihannya, yang dinamakan al-Masih, untuk menolong manusia melakukan tugas keagamaan mereka. Kitab
suci Kristian iaitu Bible mengandungi Kitab Perjanjian Lama atau Bible Ibrani dan Perjanjian Baru. Kitab tersebut mencatatkan riwayat hidup dan ajaran Jesus, perkembangan gereja pada peringkat awal dan menerangkan pengertian kepercayaan mengikut Jesus. Dua amalan penting dalam Kristian ialah pembaptisan dan Eukaris yang kedua- duanya berlangsung dalam gereja. Pembaptisan ialah upacara untuk meraikan kemasukan seseorang dalam Kristian. Sementara Eukaris atau Perhimpunan Suci atau Makan Malam Terakhir pula ialah majlis makan roti dan wine sebagai tanda perpaduan antara penganut Kristian dan Jesus. Pemimpin gereja yang paling berkuasa ialah bishop Rom, yang dinamakan Paus di Barat dan Patriach di Constantinople di Timur. Antara perayaan suci dalam Kristian ialah Krismas, Easter dan Good Friday. Penganut Kristian digalakkan berkumpul di gereja untuk beribadat dan menjalani kehidupan yang lurus mengikut peraturan moral tuhan.
5. AGAMA SIKH.
Gurdwara adalah tempat beribadat bagi masyarakat Sikh. |
Sikh merupakan kelompok agama minoriti di Malaysia. Agama Sikh dianuti oleh sebahagian besar etnik India berketurunan Punjabi di negara ini. Penganut Sikh lebih mudah dikenali dengan identifikasi pemakaian serban dan berjanggut panjang terutama lelaki. Bagi lelaki, biasanya menggunakan nama akhir Singh bermaksud singa manakala wanita menggunakan Kaur, bermaksud puteri.
Agama Sikh diasaskan oleh Guru Nanak pada tahun 1469M. Ajaran agama ini kemudiannya diteruskan dan dikembangkan oleh sembilan orang Guru lain. Agama Sikh mempercayai satu Tuhan. Kitab suci agama Sikh dikenali sebagai Sri Guru Granth Sahib Ji yang menjadi the living Guru dan sumber rujukan utama dalam kehidupan penganut Sikh. Kitab setebal 1,430 muka surat tersebut ditulis dan disempurnakan oleh Guru Sikh dan terdapat di setiap gurdwara, iaitu pusat ibadat dan kediaman orang Sikh. Kandungannya meliputi ajaran agama Sikh dan juga mazmur (hymn) bagi tujuan upacara keagamaan serta nasihat untuk panduan hidup.
Lima simbol utama dalam agama Sikh yang dikenali umum sebagai
5K, iaitu Kesh (berambut panjang), Kangha (sikat), Kara (gelang besi), Kirpan (pedang kecil) dan Kachera (seluar pendek khas). Kelima-lima simbol ini merupakan pakaian rasmi yang wajib dipakai sepanjang masa
oleh ahli Persaudaraan Khalsa, selepas menjalani upacara amrit sanskar. Upacara tersebut diperkenalkan pada tahun 1699M oleh Guru Gobind Singh, Guru Sikh yang ke-10 dan terakhir.
Guru ka langgar, iaitu makanan berupa sayuran dimasak oleh orang Sikh di gurdwara (tempat ibadat) yang disediakan kepada pengunjungnya tanpa mengira agama. Penganut Sikh amat mementingkan seva (kerja amal) kepada umat manusia tanpa mengira agama.
Kesh atau berambut panjang simbol terpenting bagi etnik Sikh sebagai simbol keimanan. Penganut Sikh tidak seharusnya memotong atau mencukur rambut dan bulu di mana-mana bahagian badan. Jika berbuat demikian, dia melanggar perintah Tuhan. Kangha atau sikat mempunyai
hubungan yang rapat dengan rambut, supaya rambut sentiasa bersih. Simbol ini dibuat daripada kayu dan sentiasa terletak di dalam serban. Kara atau gelang besi yang dipakai di tangan kanan untuk mengingatkan seseorang agar mengelakkan kejahatan serta melambangkan ikatan dan kepatuhan yang teguh antara pemakai dengan agamanya.
Kirpan atau pedang kecil menunjukkan bahawa seseorang yang memakainya setia dan teguh pegangan agamanya serta mempunyai iltizam yang tinggi terhadap agama. Pedang itu biasanya digunakan untuk melawan ketidakadilan, penganiayaan dan membantu golongan yang lemah, tetapi tidak boleh digunakan sesuka hati untuk menguasai orang lain. Kacha atau seluar khas pendek melambangkan kesediaan setiap waktu serta ketangkasan pergerakan dalam proses melakukan sesuatu.
Namun, tujuan sebenarnya agar penganut Sikh menjaga diri dan tidak melakukan perbuatan yang tidak bermoral seperti berzina. Selepas menjalani upacara amrit sanskar untuk menganggotai Persaudaraan Khalsa, penganut Sikh perlu mematuhi char kurahit (empat larangan) utama seperti yang telah ditetapkan oleh Guru Gobind Singh. Larangan tersebut adalah, pertama mereka tidak dibenarkan untuk memotong atau mencukur sebarang rambut di mana- mana bahagian badannya, kedua, mereka tidak boleh memakan daging kecuali yang dipotong secara jhatka, yakni sekali pancung, ketiga mereka tidak boleh meminum arak, menghisap tembakau atau dadah dan akhir sekali, mereka tidak boleh mengadakan hubungan seks selain dengan pasangan masing- masing
i. semua objek di dalam dunia ini memiliki jiwa dan hidup;
ii. adanya makhluk halus seperti hantu dan jin di gunung, sungai dan tempat keramat; dan
iii. bintang, matahari dan bulan memiliki jiwa.
Roh-roh ini terdiri daripada roh mereka yang sudah meninggal dan membawa kepada pemujaan nenek moyang; atau mungkin ada roh yang umum, yang tidak dihubungkan dengan seseorang, yang mirip dengan mana daripada kepercayaan orang di kepulauan Pasifik atau manito daripada kepercayaan orang Indian Amerika. Roh-roh ini harus dijaga agar tidak boleh dipermainkan. Dukun, orang keramat, dan ahli sihir merupakan orang penting yang menghubungkan manusia dengan makhluk halus atau roh-roh ini.
Ajaran Konfucius dikumpulkan oleh pengikutnya dalam bentuk buku berjudul lun-Yu atau Analekta. Ia berkenaan dengan li atau Rukun Bangsa. Antaranya ajaran Konfucius ialah bagaimana keamanan dan kepatuhan boleh dibawa kepada negaranya. Ringkasnya, ajaran Konfusius mementingkan kesopanan dan kesusilaan dalam kehidupan seseorang. Tabiat yang terpuji serta kelakuan yang baik, terutama sekali hormat kepada ibu bapa, orang tua dan negara adalah perkara yang dituntut daripada penganut ajaran Confucius.
Agama Sikh diasaskan oleh Guru Nanak pada tahun 1469M. Ajaran agama ini kemudiannya diteruskan dan dikembangkan oleh sembilan orang Guru lain. Agama Sikh mempercayai satu Tuhan. Kitab suci agama Sikh dikenali sebagai Sri Guru Granth Sahib Ji yang menjadi the living Guru dan sumber rujukan utama dalam kehidupan penganut Sikh. Kitab setebal 1,430 muka surat tersebut ditulis dan disempurnakan oleh Guru Sikh dan terdapat di setiap gurdwara, iaitu pusat ibadat dan kediaman orang Sikh. Kandungannya meliputi ajaran agama Sikh dan juga mazmur (hymn) bagi tujuan upacara keagamaan serta nasihat untuk panduan hidup.
Lima simbol utama dalam agama Sikh yang dikenali umum sebagai
5K, iaitu Kesh (berambut panjang), Kangha (sikat), Kara (gelang besi), Kirpan (pedang kecil) dan Kachera (seluar pendek khas). Kelima-lima simbol ini merupakan pakaian rasmi yang wajib dipakai sepanjang masa
oleh ahli Persaudaraan Khalsa, selepas menjalani upacara amrit sanskar. Upacara tersebut diperkenalkan pada tahun 1699M oleh Guru Gobind Singh, Guru Sikh yang ke-10 dan terakhir.
- Ritual dan Upacara Keagamaan.
Guru ka langgar, iaitu makanan berupa sayuran dimasak oleh orang Sikh di gurdwara (tempat ibadat) yang disediakan kepada pengunjungnya tanpa mengira agama. Penganut Sikh amat mementingkan seva (kerja amal) kepada umat manusia tanpa mengira agama.
Perayaan yang disambut oleh masyarakat Sikh. |
- Perayaan.
Kesh atau berambut panjang simbol terpenting bagi etnik Sikh sebagai simbol keimanan. Penganut Sikh tidak seharusnya memotong atau mencukur rambut dan bulu di mana-mana bahagian badan. Jika berbuat demikian, dia melanggar perintah Tuhan. Kangha atau sikat mempunyai
hubungan yang rapat dengan rambut, supaya rambut sentiasa bersih. Simbol ini dibuat daripada kayu dan sentiasa terletak di dalam serban. Kara atau gelang besi yang dipakai di tangan kanan untuk mengingatkan seseorang agar mengelakkan kejahatan serta melambangkan ikatan dan kepatuhan yang teguh antara pemakai dengan agamanya.
Kirpan atau pedang kecil menunjukkan bahawa seseorang yang memakainya setia dan teguh pegangan agamanya serta mempunyai iltizam yang tinggi terhadap agama. Pedang itu biasanya digunakan untuk melawan ketidakadilan, penganiayaan dan membantu golongan yang lemah, tetapi tidak boleh digunakan sesuka hati untuk menguasai orang lain. Kacha atau seluar khas pendek melambangkan kesediaan setiap waktu serta ketangkasan pergerakan dalam proses melakukan sesuatu.
Namun, tujuan sebenarnya agar penganut Sikh menjaga diri dan tidak melakukan perbuatan yang tidak bermoral seperti berzina. Selepas menjalani upacara amrit sanskar untuk menganggotai Persaudaraan Khalsa, penganut Sikh perlu mematuhi char kurahit (empat larangan) utama seperti yang telah ditetapkan oleh Guru Gobind Singh. Larangan tersebut adalah, pertama mereka tidak dibenarkan untuk memotong atau mencukur sebarang rambut di mana- mana bahagian badannya, kedua, mereka tidak boleh memakan daging kecuali yang dipotong secara jhatka, yakni sekali pancung, ketiga mereka tidak boleh meminum arak, menghisap tembakau atau dadah dan akhir sekali, mereka tidak boleh mengadakan hubungan seks selain dengan pasangan masing- masing
- animisme.
i. semua objek di dalam dunia ini memiliki jiwa dan hidup;
ii. adanya makhluk halus seperti hantu dan jin di gunung, sungai dan tempat keramat; dan
iii. bintang, matahari dan bulan memiliki jiwa.
Roh-roh ini terdiri daripada roh mereka yang sudah meninggal dan membawa kepada pemujaan nenek moyang; atau mungkin ada roh yang umum, yang tidak dihubungkan dengan seseorang, yang mirip dengan mana daripada kepercayaan orang di kepulauan Pasifik atau manito daripada kepercayaan orang Indian Amerika. Roh-roh ini harus dijaga agar tidak boleh dipermainkan. Dukun, orang keramat, dan ahli sihir merupakan orang penting yang menghubungkan manusia dengan makhluk halus atau roh-roh ini.
- Ajaran Konfucius.
Ajaran Konfucius dikumpulkan oleh pengikutnya dalam bentuk buku berjudul lun-Yu atau Analekta. Ia berkenaan dengan li atau Rukun Bangsa. Antaranya ajaran Konfucius ialah bagaimana keamanan dan kepatuhan boleh dibawa kepada negaranya. Ringkasnya, ajaran Konfusius mementingkan kesopanan dan kesusilaan dalam kehidupan seseorang. Tabiat yang terpuji serta kelakuan yang baik, terutama sekali hormat kepada ibu bapa, orang tua dan negara adalah perkara yang dituntut daripada penganut ajaran Confucius.
- Ajaran Tao.
Nombor enam Sik ada kah
ReplyDelete